Het Wkkgz schrijft voor dat het voor zorgverleners mogelijk is om (bijna)incidenten intern te kunnen melden. Hiervoor gebruiken we bij Zorgmaatje aan Huis het Veilig (bijna-)Incidenten Melden (VIM) – meldformulier. Dit formulier heeft elk Zorgmaatje van Zorgmaatje aan Huis altijd direct bij de hand door het hebben van de ZMAH App.
De procedure veilig incidenten melden beoogt dat medewerkers op een veilige wijze interne onzorgvuldigheden en incidenten kunnen melden. Het doel is om onzorgvuldigheden en incidenten bespreekbaar te maken en ervan te leren. Het komt de kwaliteit van de zorg ten goede door inzicht te krijgen in voorkomende onzorgvuldigheden en incidenten (fouten en/of ongevallen). Op grond van dit inzicht kan de zorgaanbieder snel en adequaat maatregelen treffen om de kans op herhaling en/of stapeling van onzorgvuldigheden of (bijna-)incidenten in de toekomst te verkleinen.
Het management en de directie bij Zorgmaatje aan Huis nemen de opvolging van gemelde incidenten serieus. Wij verkrijgen hierdoor beter inzicht en kunnen daardoor in de toekomst incidenten voorkomen. Bepaalde incidenten zullen wij dan ook melden aan het IGJ.
Bij een (bijna) incident waar de cliënt bij betrokken is, wordt het incident gemeld door het Zorgmaatje in onze ZMAH App en daarmee toegezonden aan de Zorgondernemer in de regio waar het Zorgmaatje voor werkt. Deze melding noemen we een Melding Incident Cliënt afgekort MIC.
Bij een incident welke het Zorgmaatje betreft, waarbij de veroorzaker(s) de cliënt of direct betrokkenen van de cliënt bij betrokken zijn, wordt dit ook via de ZMAH App door het Zorgmaatje ingevuld en toegezonden aan de Zorgondernemer in de regio waar het Zorgmaatje voor werkt. Deze melding noemen we een Melding Incident Zorgmaatje afgekort MIZ.
Bij een incident welke het Zorgmaatje betreft, waarbij de veroorzaker(s) de interne organisatie w.o. de bijvoorbeeld de Zorgondernemer betrokken is, kan ook via de ZMAH App door het Zorgmaatje ingevuld worden. Echter deze melding komt alleen bij de centrale directie van Zorgmaatje aan Huis Nederland terecht ter beoordeling. Ook deze melding noemen we Melding Incident Zorgmaatje afgekort MIZ.
Zorgmaatje aan Huis neemt het Melden van Incidenten serieus, treft passende maatregelen en leert van incidenten uit het verleden ter voorkoming van incidenten in de toekomst.
*ZMAH staat voor Zorgmaatje aan Huis
*Wkkgz staat voor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
*IGJ staat voor Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Wij helpen u graag met de persoonlijke invulling van uw aanvullende mantelzorg vraag.
Zoek nu een vestiging bij u in de buurt, zodat wij snel met elkaar kunnen kennismaken :
Helaas hebben wij in de door u gezochte woonplaats nog geen Zorgondernemer actief. Wij werken regionaal en zijn daardoor in staat onze dienstverlening adequaat en effectief in te zetten.
Een regionale Zorgondernemer is de spil in een regio en zorgt voor goed contact met cliënten en de in te zetten Zorgmaatjes en bewaakt de voortgang en de kwaliteit van onze dienstverlening.
Doordat wij helaas nog niet actief zijn binnen de regio waarin uw woonplaats zich bevindt, kunnen wij op dit moment nog niets voor u betekenen. Wij doen er alles aan om zo spoedig mogelijk een Zorgmaatje aan Huis vestiging ook in uw regio op te zetten.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u ons ook telefonisch bereiken op 085-800 2500.
Daardoor kunnen wij u nog niet ondersteunen of de gewenste kwalitatieve dienstverlening bieden die we gewend zijn te doen.
Wij hopen dat wij spoedig ook in uw regio actief zullen zijn met een vestiging van Zorgmaatje aan Huis. Mogelijk dat u kunt slagen bij andere aanbieders van deze vorm van ondersteuning.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u ons ook telefonisch bereiken op 085-800 2500.
Jij kunt je helaas niet aanmelden, omdat wij al een Zorgondernemer hebben in de regio waarbinnen jouw woonplaats valt.
Omdat wij slechts één Zorgondernemer in een regio actief hebben, kunnen wij op dit moment niets voor je betekenen. Mocht de gewenste regio in de toekomst vrijkomen, dan is het mogelijk om je opnieuw aan te melden.
Wij bedanken je hartelijk en mogelijk dat we in de toekomst iets voor elkaar kunnen betekenen.
Op dit moment hebben wij nog geen zorgondernemer in jouw regio.
Daardoor kunnen wij op dit moment niets voor je betekenen.
Pas als we ook in jouw regio actief zijn, is een aanmelding mogelijk.
Wij bedanken je voor je interesse en zodra we ook in jouw
regio actief zijn, zien we je aanmelding graag tegemoet.